Denně po celém světě vzlétá a přistává více než 100 tisíc letadel. V takové hustotě leteckého provozu je proto zcela logické, že tu a tam dochází ke zpožděním letů, jejich přesouvání či dokonce rušení. V době post-covidové a zejména v posledních měsících se navíc kvůli nedostatku leteckého personálu s těmito situacemi cestující setkávají mnohem častěji než v minulosti. Co dělat, když před sebou máte několikahodinové čekání, nebo vám letadlo vůbec neodletí? A víte, na jaké odškodné máte v takovém případě nárok?
Oni mi to zrušili!
Pokud byl váš let zrušen ze strany letecké společnosti, je situace poměrně jednoduchá. Za přepravní službu, kterou jste kvůli tomu nemohli využít, máte nárok na vrácení plné ceny, a to do 7 dnů. To platí také ve chvíli, kdy vám u zpáteční letenky zakoupené v rámci jedné rezervace byla zrušena pouze jedna z cest.
Letecké společnosti vás také ale mohou přesměrovat na nejbližší volný let na místo určení za srovnatelných dopravních podmínek, případně na některý z pozdějších letů, podle vaší vlastní volby a volné kapacity.
Realita bývá ovšem leckdy odlišná. Mnozí letečtí dopravci nabízejí svým klientům také kompenzaci ve formě voucherů místo peněžní náhrady. Záleží ovšem na vás, zda takovou nabídku přijmete, nebo budete trvat na vrácení peněz za zrušený let.
Komplikace se zpožděním
Nemalé problémy ovšem dokáže způsobit také zpožděný let. Pokud délka zpoždění činí více než 3 hodiny, máte nárok na kompenzaci. V takovém případě je dobré obrátit se přímo na leteckou společnost, s níž letíte, a zjistit, co vám mohou nabídnout.
Se zpožděním jednoho letu se mnohdy pojí rovněž zmeškaný návazný let. I v této situaci je vhodné se s leteckou společností domluvit, jakým způsobem budete v cestě moci pokračovat. Pokud by další let byl k dispozici až následující den, měla by vám letecká společnost zajistit i adekvátní ubytování.
Cestovní asistent pomůže
Vymáhání finančních kompenzací po leteckých společnostech ale bývá obvykle poměrně náročné a zabere spoustu času. Jedním z možných řešení je proto spolehlivé cestovní pojištění. Kooperativa jako první pojišťovna na českém trhu přišla se službou, díky níž mají klienti ke každému cestovnímu pojištění zdarma nepřetržitou odbornou pomoc, pokud se dostanou do potíží v rámci letecké přepravy.
Službu TRAVEL ASISTENT můžete jako cestující využít při všech situacích, při nichž vzniká nárok na kompenzaci:
• pokud měl váš let zpoždění o více než 3 hodiny,
• pokud byl let vinou letecké společnosti zrušený,
• pokud vám byl z neoprávněného důvodu odepřen nástup na palubu,
• pokud jste v důsledku zpoždění letu zmeškali navazující let.
Jak na to?
Pokud se kdekoli ve světě na letišti dostanete do nesnází, stačí se telefonicky obrátit na cestovního asistenta. Po konzultaci vám odborníci na asistenční lince představí možnosti, kterých můžete na daném místě využít, a poradí, jak postupovat.
Zároveň vám tato služba ve spolupráci s renomovaným partnerem pomůže uplatnit a vymoci vaše oprávněné nároky na finanční refundaci u leteckého dopravce. Ten vyřídí celý proces sám a vám ušetří čas, nervy i peníze.